Fysieke klachten

Voor een gezond lichaam dient men rekening te houden met een aantal factoren: gezonde leefstijl, bewegen, weinig stress.

Waar het veelal om gaat is de balans tussen belasting en belastbaarheid. Dat geldt ook voor uw lichamelijke gesteldheid, uw fysieke balans. Een goede balans zorgt er voor dat u bewegingen pijnvrij en volledig kan uitvoeren. Zolang er een evenwicht is tussen de belasting en de belastbaarheid, ontstaan er geen overbelastingsklachten.

De belastbaarheid wordt bepaald door uw erfelijke aanleg, geslacht en de mate van getraindheid. De belasting wordt bepaald door een optelsom van alle activiteiten die u verricht op uw werk en in uw vrije tijd: Thuis, tijdens sporten en tijdens het uitoefenen van een hobby. Anders gezegd: De belasting is dat wat u met uw lichaam DOET en belastbaarheid betekent hoe STERK uw lichaam is.

Overbelasting is de meest voorkomende oorzaak voor het ontstaan van klachten aan uw gewrichten en spieren. We spreken van overbelasting als de belasting (=dat wat u met je lichaam DOET) groter is geworden dan de belastbaarheid (=hoe STERK uw lichaam is). Het lichaam is als het ware uit balans. De oorzaak kan liggen in een verlaagde belastbaarheid en/of ongetraindheid.

Meestal ligt de oorzaak in HOE u uw lichaam gebruikt op het werk en in de vrije tijd.

Slechts 10% van de overbelastingsklachten ontstaan plotseling. De belasting op het betreffende lichaamsdeel veel te groot, zoals bij sportletsels of zwaar tillen. In 90% van de gevallen beginnen de klachten geleidelijk aan en kunnen ze hardnekkig aanwezig blijven of regelmatig terugkeren.

U kunt zelf veel doen om gezond te blijven. U kunt zelf ook lichamelijke overbelastingsklachten aanpakken en zelfs voorkomen. Misschien wel meer dan u zelf denkt. Gezond leven, in beweging blijven, sporten en het Dynamisch & Gezond Lichaamsgebruik toepassen tijdens het werk en in de vrije tijd zijn essentieel. Daar kunt u niet vroeg genoeg mee beginnen.