Tips voor een gezonde leefstijl

Gezondheid (mentaal en fysiek) en lichamelijke fitheid (uithoudingsvermogen, spierkracht, lenigheid, snelheid en coördinatie) worden niet alleen bepaald door aanleg en omgeving, maar ook door leefstijl. Eén van de te beïnvloeden leefstijlfactoren is de mate van dagelijkse lichamelijke activiteiten. Door voldoende te blijven bewegen kunnen gezondheid, lichamelijke fitheid in stand worden gehouden en/of bevorderd (Bouchard, 1994). Naast de dagelijkse activiteiten zijn er ook andere factoren die belangrijk zijn voor een goede gezondheid, de zogenaamde BRAVO leefstijlfactoren.

BRAVO staat voor:

Fysieke  en mentale gezondheid
Wanneer u uw lichaam goed verzorgt, wordt het mogelijk een krachtige eerste stap te zetten op weg naar emotionele en mentale gezondheid. Uw geest en lichaam zijn met elkaar verbonden. Het werken aan uw fysieke gezondheid zal automatisch effect hebben op uw mentale en emotionele welzijn. Fysiek trainen verbetert niet alleen de hart-, spier- en longfunctie, maar zorgt er ook voor dat er bepaalde stoffen vrijkomen, zoals endorfine. Endorfine zorgt bijvoorbeeld voor meer energie en een beter humeur.

Onderstaande punten hebben direct invloed op uw mentale, emotionele en fysieke gezondheid.

  • Zorg voor voldoende rust. Om een goede geestelijke en emotionele gezondheid te krijgen is het belangrijk om goed voor uw lichaam te zorgen. Dat geldt ook voor voldoende slaap. Een mens heeft gemiddeld zeven tot acht uur slaap nodig om optimaal te kunnen functioneren.
  • Zorg dat u meer kennis krijgt van goede gezonde voeding. Het onderwerp voeding is voor veel mensen niet gemakkelijk en in de praktijk moeilijk uit te voeren, omdat we vaak veel te druk zijn met de bezigheden in het dagelijkse leven. Hoe meer u leert over wat u eet en hoe het uw energielevel en stemming kan beïnvloeden, hoe beter u zich zult voelen. Het is absoluut van belang om een goed voedingspatroon hebben.
  • Zorg voor ontspanning om stress te verlichten en uw stemming te verbeteren. Ontspanning is een krachtig tegengif voor angst, stress en depressie. Denk eens na over een paar oefeningen die u dagelijks in uw leven kunt inpassen en die niet teveel moeite kosten. Bijvoorbeeld de trap nemen in plaats van de lift. Tussen de middag een kleine wandeling maken. Tussen de werkzaamheden door een paar rekoefeningen doen.
  • Om het grootste voordeel te behalen voor uw mentale en geestelijke gezondheid dient u er naar te streven om 30 minuten te bewegen en te ontspannen.
  • Elke dag een dosis zonlicht. Voldoende zonlicht zorgt voor een beter humeur. Dus probeer elke dag 10 tot 15 minuten zonlicht te krijgen. U kunt dit bereiken buiten tijdens het trainen, tuinieren of door een lekkere wandeling.
  • Beperk het gebruik van koffie en alcohol. Rook niet en gebruik geen verdovende middelen.