Voeding

In de richtlijnen voor goede voeding wordt geadviseerd dagelijks minimaal 200 gram groenten en 200 gram fruit te eten en minder dan 10% verzadigd vet. Gezonde voeding bestaat uit:

  • Zo min mogelijk verzadigd vet;
  • Weinig zout;
  • Veel groente en fruit;
  • Voldoende vezels.

In de periode 1987-1998 voldeed 75-80% van de 20-50-jarige mannen en vrouwen niet aan de norm voor voldoende groenten. Dit percentage is in die periode toegenomen; boven de 50 jaar is er geen ongunstige trend. Voor fruit is over het geheel genomen een ongunstige trend zichtbaar: van circa 75% in 1987 tot bijna 80% in 1998. De consumptie van verzadigde vetten laat een gunstige ontwikkeling zien: het percentage dat niet aan de richtlijn voldoet, daalt. Wel is het percentage nog steeds erg hoog (90-95%). Bij mannen was bij de laatste meting echter weer een stijging te zien in het percentage dat niet aan de richtlijn voldoet.

Spelregels voor een gezond en gevarieerd voedingspatroon

  • Eet vooral producten die u lekker vindt. Er zijn genoeg producten die lekker én gezond zijn.
  • Eet gevarieerd. Eet niet elke dag hetzelfde. Kies elke dag voedingsmiddelen uit elk van de vier groepen (groente en fruit, brood/ontbijt, granen, aardappelen, rijst, pasta en peulvruchten, zuivel, vlees, vis, ei en vleesvervangers, vetten en olie).
  • Eet niet te veel. Niet iedereen mag even veel eten. Hoe ouder u bent, hoe minder calorieën u nodig heeft. Ook lichaamsbouw, hoeveelheid lichamelijke inspanning en geslacht zijn van belang. De algemene richtlijn is: mannen
    (30 -50 jaar): 2.500 kilocalorieën per dag. Vrouwen (30-50 jaar): 2.000 kilocalorieën per dag.
  • Eet veel groente en fruit. Eet minstens 200 gram groente en 2 stuks fruit per dag. Neem ook eens vers fruit bij het ontbijt of maak een salade bij de lunch.
  • Eet voldoende vezels. Voedingsvezels zijn goed voor de spijsvertering en het cholesterolgehalte. Kies voor volkoren producten. Ook groente en fruit bevatten veel vezels.
  • Eet minder verzadigd vet. Onverzadigd vet is goed en verzadiged vetten en transvetten zijn slecht. Teveel verzadigd vet en transvet verhoogt het cholesterolgehalte in het bloed waardoor de kans op hart- en vaatziekten toeneemt.
  • Wees zuinig met zout. Zout verhoogt de bloeddruk. Voeg geen of weinig zout toe aan de maaltijden en vermijd kant-en-klare producten. Deze bevatten namelijk vaak veel zout.
  • Drink voldoende: minstens anderhalve liter per dag. Water, thee, melk, soep: alles telt mee.
  • Drink niet teveel alcohol. Voor vrouwen geldt maximaal 1 glas alcohol per dag en voor mannen is het advies om maximaal 2 glazen alcohol te drinken. 

De spelregels helpen niet, wat nu?
Op de Eet- en Beweegwijzer van de Hartstichting is te zien of u teveel eet en welke gezonde alternatieven er zijn. U kunt ook een diëtist om advies vragen. De diëtist helpt u persoonlijk bij het aanleren van een gezond eetpatroon. 

Lekkere én gezonde recepten
Uitgangspunt voor de keuze van de recepten zijn:

  • Minder verzadigd vet;
  • Minder zout.

De recepten bevatten ingrediënten die dit mogelijk maken, zoals: 

  • Olie;
  • Magere of halfvolle zuivelproducten;
  • Minder vette of zoute kaassoorten;
  • Verse kruiden als smaakmaker.

Bron: www.hartstichting.nl