Onregelmatig werken

Negen slaap-, eet- en beweegtips voor een gezonde regelmaat!

Onregelmatig werken kan een impact hebben op uw nachtrust, eetpatroon en het indelen van uw vrije tijd. Onderstaande tips en adviezen helpen u om verstandig en gezond om te gaan met onregelmatige werktijden.

Slapen

1. Stop drie tot vier uur voor het slapen gaan met koffiedrinken. Zie hiervoor ook de persoonlijke ervaring 'Geen koffie vlak voor slapen' hieronder.

2. Zorg voor zo min mogelijk lawaai als u slaapt. Eenvoudige maatregelen komen de nachtrust ten goede. Zo is het verstandig niet aan de wegkant te gaan slapen en helpt het om geluidsbeperkende gordijnen aan te schaffen. Zet het antwoordapparaat aan en de deurbel uit. Ook slapen met oordoppen kan helpen.

Eten

1. Eet regelmatig en zoveel mogelijk op vaste tijden. Veelal leidt een onregelmatig eetpatroon op den duur tot (ernstige) eetstoornissen. Probeer daarom regelmatig te eten. Veel mensen met onregelmatige werktijden gebruiken één vaste maaltijd per dag en eten verder wanneer ze honger hebben.

2. Probeer de ontbijt-lunch-diner-structuur aan te houden (drie maaltijden per dag), ook al vallen deze maaltijden door wisselende diensten op verschillende tijdstippen.

3. Eet uw laatste maaltijd aan het eind van de dienst en niet vlak voordat u gaat slapen.

Bewegen

1. Zoek een maatje om samen meer te bewegen. Wanneer u dagelijks samen bijvoorbeeld een half uurtje fietst of wandelt, kunt u elkaar stimuleren om het vol te houden.

2. Maak tijd vrij voor activiteiten die u leuk vindt en blijf niet op de bank hangen. Door actief om te gaan met uw vrije tijd verhoogt u de kwaliteit van leven, voelt u zich fitter en bent u beter bestand tegen onregelmatige diensten.

3. Zorg ervoor dat mensen uit de directe omgeving weten op welke tijdstippen u niet werkt en blijf tijd vrijmaken voor mensen die belangrijk zijn in uw leven!

Meer informatie? Kijk ook eens op www.allesoveronregelmatigheid.nl