Stress en burnout

Stress is vaak het gevolg van een te hoge blootstelling aan psychische of lichamelijke belasting. Stress treedt op wanneer de druk groter is dan de bronnen om het probleem op te lossen. Sinds een aantal jaar wordt stress serieus genomen, eerder werd stress ervaren als iets voor zwakke mensen. Binnen het bedrijfsleven is stress verzuimoorzaak nummer één. In Nederland ervaart 10% van de medewerkers op dit moment stress tijdens zijn werk.

Iemand kan om vele verschillende redenen last krijgen van stress. Denk daarbij aan emotionele belasting, arbeidsconflicten, stijl van leidinggeven, balans tussen werk en privé, levensgebeurtenissen, maar ook eigen gedachten. Een groot probleem is dat stress nog steeds slecht bespreekbaar is op de werkvloer. Uit een Brits onderzoek blijkt dat 20% van de werknemers zich wel eens ziek meldt vanwege stressklachten, maar dat 93% dit niet eerlijk durft te melden bij hun leidinggevende. Werknemers willen deze klachten niet bewust achterhouden voor hun werkgever, maar geven aan dat het moeilijk bespreekbaar is.

Stress herkennen
Stress is niet altijd makkelijk te herkennen vanwege de diversiteit in het klachtenpatroon. De lichamelijke signalen (kunnen) zijn: hoofdpijn, te hoge spierspanning, versnelde ademhaling en/of een verhoogde bloeddruk. Psychische klachten kunnen zijn dat iemand snel geëmotioneerd of geïrriteerd is, maar ook gespannenheid, vermoeidheid of somberheid. De gevolgen hiervan zijn dat het dagelijks fatsoenlijk functioneren steeds lastiger wordt, voor de werknemer en zijn directe omgeving. Werkgerelateerde effecten zijn een afname van de productiviteit en een toename van concentratieproblemen. Kenmerkend aan gestrest gedrag is dat de werknemer anderen sneller dingen verwijt, verbitterd en cynisch kan reageren en een afstandelijke houding aanneemt.

Zorg voor ontspanningsmomenten
Het wegnemen van stress zorgt voor een gelukkig gevoel en heeft een positief effect op de dagelijkse energiebalans. Het is belangrijk om de geest en het lichaam te laten ontspannen. In het algemeen is het hebben van een gezonde leefstijl belangrijk omdat het de weerstand vergroot waardoor u minder vatbaar bent voor stress.

Simpele oplossingen als een ontspanningsmoment inlassen, waarbij wordt gelet op de ademhalingstechnieken, kunnen de stressklachten al verminderen. Yoga en mindfullnesstrainingen kunnen de verhoogde spierspanning in het lichaam wegnemen en zorgen voor een gerustgesteld gevoel. Andere tips om stress in de toekomst te voorkomen:

  • Praat problemen uit. Daardoor blijft u er niet mee zitten en het voorkomt piekeren;
  • Vermijd overmatige fysieke, psychische en emotionele druk;
  • Zoek gezelschap van goede vrienden. Zij helpen de focus te verplaatsen naar leuke bezigheden;
  • Ga iedere dag naar buiten, bijvoorbeeld voor een lunchwandeling. Frisse buitenlucht heeft een ontspannende werking;
  • Verbeter uw ademhalingstechniek. Langzaam en diep ademhalen, zorgt voor de toevoer van meer zuurstof in het lichaam. Het resultaat is vaak een rustiger gevoel. Wat u moet doen om op deze manier adem te halen? Leg uw hand op uw buik en adem diep in. Probeer bij het inademen uw hand op uw buik weg te drukken. Zo ademt u via je buik en kan de zuurstof zijn werk beter doen.

Naast deze tijdelijke oplossingen is het vooral van belang om de oorzaak (stressor) te zoeken en te kijken naar een permanente oplossing voor het probleem.  Rookgedrag en alcoholconsumptie nemen vaak toe in stressvolle situaties, maar dit wordt vooral als vluchtgedrag gezien en zorgt ervoor dat de stress uiteindelijk alleen maar toeneemt.

Meer ontspanningstips: http://www.hartstichting.nl/13706/13860/13893/ontspanningstips_pdf